Uit ons gemeenterapport (www.statistiekvlaanderen.be) blijkt dat inwoners van Bertem, Leefaal en Korbeek-Dijle globaal best tevreden zijn over hun gemeente. Grootste werkpunt is de verkeersveiligheid en de aanwezigheid van goede voet- en fietspaden. Wat is er de voorbije zes jaren veranderd, waar is er nog werk? We zochten het voor u uit!

Verschillende factoren zorgen ervoor dat de veiligheid voor voetgangers en fietsers in onze gemeente niet erg hoog aanvoelt. De belangrijkste woonstraten zijn allemaal meteen ook verkeersaders. De Dorpstraat, de Tervuursesteenweg, de Bosstraat, de Neerijsesteenweg , de Nijvelsebaan, de Mezenstraat, de Stationsstraat of de Kruisstraat: allemaal zijn het verbindingswegen met druk verkeer, tegelijk hebben velen er hun woning en moeten kinderen langs deze wegen hun school bereiken. Daarbovenop worden Bertem, Leefdaal en Korbeek-Dijle vooral tijdens de piekuren doorkruist door haastig sluipverkeer. Op vele, smalle historische straten is weinig plaats voor veilige fiets- en voetpaden. Geen gemakkelijke opdracht voor het gemeentebestuur om dit op te lossen.

Antwoord : ja, verschillende realisaties dragen hiertoe bij!

Heel wat (ver)nieuw(d)e voetpaden zijn aangelegd, vele kilometers als je ze tesamen telt. Voetgangers zijn nu de koning te rijk in een groot stuk van de Dorpstraat in Leefdaal, in de Begijnenstraat in Bertem, omgeving de Blankaart, het Friezenhof, een stukje Hammeveld, Coigesteenweg, Egenhovenstraat en het Bies. In Korbeek-Dijle werd het Dijlepad als alternatief voor de Nijvelsebaan heraangelegd.

De verkeersveiligheid rond de scholen werd grondig aangepakt:

• Voor de Waaier werd in samenwerking met de school en de oudervereniging een nieuw circulatieplan Het eerste stukje fietsstraat in Bertem werd ingehuldigd, samen met de tijdelijke éénrichting.
  • Rond GBS Leefdaal kwamen vele extra zebrapaden en een nieuwe fietsenstalling. Het inrijverbod voor wagens op de parochieweg bij begin en einde van de schooltijd : met als onmiddellijk resultaat een veilige plek om de kinderen te voet of met de fiets op te halen en af te zetten aan de schoolpoort. Er kwam een extra parking voor de school en de Vlieg-In aan de overkant.
  • Voor het Zonneveld werd een grote nieuwe parking en ‘kiss and ride’ gerealiseerd.

Het sluipverkeer verplaatst zich steeds meer naar de kleinere woonstraten. Één voor één werden verschillende onveilige situaties aangepakt. De Kerkstraat in Bertem, voorheen een autostrade, is nu een veel rustigere woonstraat. Ook zo voor de Begijnenstraat, de Sint-Medardusstraat, de Vlieguit, de John Van Haerenstraat,... . Op cruciale plaatsen kwamen er snelheidsindicatieborden. Geen tovermiddel, maar wel nuttig.

Antwoord : ja, maar is er zeker nog werk aan de winkel.

Vooral de fietsinfrastructuur schiet in onze gemeenten tekort. Op belangrijke plaatsen ontbreken fietspaden waardoor het fietsen er bijwijlen echt gevaarlijk is (Neerijsesteenweg, Boskee, Bosstraat, Kruisstraat). Elders liggen de fietspaden er te slecht bij (Meerbeeksesteenweg, Blokkenstraat). Enkele subsidiedossiers voor heraanleg werden reeds ingediend (Neerijsesteenweg en Boskee), maar de administratieve molen gaat veel te traag. Om die reden voert de gemeente aan de Meerbeekse Steenweg nu zelfs dringende herstellingen uit.

Een ander punt waar het beter kan, zijn de politiecontroles. De snelheidscontroles zijn reeds opgevoerd, maar op veel plaatsen wordt nog steeds systematisch te snel gereden. Elders staan er steevast wagens op de stoep of fietspad geparkeerd.
De nieuwe politiezone Voer en Dijle is amper uit de startblokken en krijgt dus nog krediet, maar in de toekomst zal er hier ook een tandje bijgestoken worden.