De gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober hebben in Bertem geen grote verschuivingen veroorzaakt: de bestaande coalitie van GB-Open VLD en CD&V hield meer dan stand.

Hieronder vatten we de verkiezingsuitslag nog even voor u samen:

Partij

Spa – Groen

N-VA

CD&V

GB-Open VLD

Stemmen

zetels

4

3

6

8

Ten opzichte van de verkiezingen van 2012 ging CD&V er 0,1% op vooruit en behoudt haar 6 zetels. GB-Open VLD won 6,9% en blijft op 8 zetels. Benieuwd naar de individuele uitslag van een kandidaat? U kan hiervoor terecht op de site van Vlaanderen kiest : https://www.vlaanderenkiest.be/verkiezingen2018/#/gemeente/24009

CD&V dankt al haar kiezers voor het vertrouwen in onze partij en onze kandidaten!

Op de verkiezingsavond kwam er vlug een duidelijk akkoord om de bestaande coalitie met GB-Open VLD voort te zetten. Waarom?

• Beide partijen gingen er op vooruit. De kiezers hebben het gevoerde beleid gesteund.
  • Samen behaalden CD&V en GB-Open VLD 63% van de stemmen, bijna twee derde.
  • Deze coalitie heeft een stevige meerderheid met 14 zetels op een totaal van 21.
  • Er werd de voorbije 6 jaar uitstekend samengewerkt.
  • Het wederzijds vertrouwen is zeer groot.
  • Er liggen verschillende grote uitdagingen en plannen klaar die beide partijen samen willen aanpakken en uitvoeren.

Hoe gaat het verder?

Het jaar 2019 is het laatste jaar van het bestaande meerjarenbeleidsplan van de gemeente. In de loop van de volgende maanden zal het beleidsplan voor 2020-2025 verder worden uitgewerkt. Uiteraard zal er voortgebouwd worden op wat de voorbije jaren is voorbereid.

Een belangrijke nieuwigheid is dat het OCMW als afzonderlijke instelling verdwijnt en dat de taken van het OCMW worden opgenomen door de gemeenteraad en het schepencollege. Er blijft een Bijzonder Comité voor Sociaal Beleid (7 leden).

CD&V in de Gemeenteraad

Onze partij levert 6 mandatarissen, in volgorde verkozen als gemeenteraadslid :

1. Marc MORRIS
  2. Joery VERHOEVEN
  3. Eddy VRANCKX
  4. Jan DE KEYZER
  5. Jenne VAN CORTENBERG
  6. Iris DE SMET

Marc, Joery, Eddy en Jan werden ook in 2012 verkozen.

Jenne (25 jaar) en Iris (20 jaar) waren voor het eerst kandidaat en werden meteen verkozen. De 2 jongste gemeenteraadsleden vindt u bij CD&V!

We zijn blij dat Eddy het fractieleiderschap zal opnemen voor CD&V. In 2021 zal hij voor de laatste 4 jaar van de bestuursperiode Albert MEES opvolgen als voorzitter van de gemeenteraad.

Jan wordt namens CD&V voorgedragen als lid van de Politieraad.

Roos DE BACKER en Guido YSERBIJT worden namens CD&V voorgedragen als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

CD&V in het Schepencollege

Door een beslissing van de Vlaamse Overheid moeten de gemeenten het vanaf 2019 met 1 schepen minder doen. Hierdoor kan Eddy VRANCKX, die 405 voorkeurstemmen behaalde, geen schepen meer blijven. Zeer jammer.

Dit betekent voor Bertem dat het college er als volgt uit ziet:

• Burgemeester: Joël VANDER ELST (GB-Open VLD)
  • Eerste schepen: Marc MORRIS (CD&V)
  • Tweede schepen: Greet GOOSSENS (GB-Open VLD)
  • Derde schepen: Joery VERHOEVEN (CD&V)
  • Vierde schepen: Tom PHILIPS (GB-Open VLD)

Voor de keuze van onze schepenen werd rekening gehouden met de behaalde voorkeurstemmen: Marc (641) en Joery (639).

Zij zullen volgende bevoegdheden hebben:

Marc: Openbare Werken (grote infrastructuurprojecten), Mobiliteit, Patrimonium, Wonen, Ontwikkelingssamenwerking, Milieu – Gezondheid – Luchtkwaliteit, Erfgoed.

Joery: Werken in eigen beheer ( openbaar domein, gebouwen en kerkhoven), Evenementen, Landbouw- en Bosbeleid, Toerisme, Kerkfabrieken.