Kristien Van Essche wordt onafhankelijk raadslid

maandag, 18 februari, 2013

Op de gemeenteraad van 29 januari 2013 heeft Kristien VAN ESSCHE verklaard dat ze voortaan als onafhankelijk raadslid wil zetelen. Ze zegt haar vertrouwen in de CD&V fractie op. Ze is hiermee ook naar de pers gestapt, waarbij ze het nodig vond om Jan BUYSSE persoonlijk aan te vallen (Het Laatste Nieuws – ROB).

Aan Het Nieuwsblad vertelde ze dat de beslissing om haar geen schepenambt toe te vertrouwen eenzijdig door Lijsttrekker Marc MORRIS is genomen.

CD&V betreurt dat Kristien Van Essche als onafhankelijk gemeenteraadslid wil zetelen.
De fractie en het partijbestuur begrijpen haar ontgoocheling omdat ze geen schepen werd, maar hoopten, zoals de voorbije zes jaar, verder te kunnen samenwerken.  Zij heeft ervoor gekozen om dit niet te doen.

De redenen die ze voor haar ontslag opgeeft zijn onjuist: er werd vooraf aan niemand een schepenambt beloofd. Wellicht had zij hier wel op gehoopt.

Jan Buysse heeft voor de verkiezingen ooit verklaard om persoonlijke redenen geen schepenambt te willen, maar heeft zich volop gegeven tijdens de campagne en door de respons van vele kiezers zijn mening hierover herzien nog voor de uitslag bekend was.

Mandaten worden uiteraard pas na de verkiezingen toegewezen. Dat heeft het CD&V partijbestuur gedaan op dinsdag 16 oktober. De verkiezingsuitslag was daarbij doorslaggevend. Het voltallige partijbestuur besliste na grondig overleg, op voorstel van lijsttrekker Marc MORRIS, om de 3 schepenambten van CD&V toe te vertrouwen aan de 3 verkozenen met de meeste stemmen. Dat waren Marc MORRIS (765), lijstduwer Jan Buysse (398) en Eddy Vranckx (355)

Alle bestuursleden hebben naderhand ook het verslag van deze vergadering uitdrukkelijk goedgekeurd. Van een eenzijdige beslissing is dus geen sprake. Integendeel, alleen Kristien Van Essche kon zich niet neerleggen bij deze beslissing. Nochtans werd ze met 298 stemmen slechts als zesde en laatste kandidaat  verkozen, ook al kreeg ze, net als in 2006, de tweede plaats op de CD&V lijst.

CD&V is ontgoocheld dat Kristien uit het team stapt, ondanks alle steun die ze steeds vanuit de partij mocht genieten. Maar ook in de politiek kan men niet altijd krijgen wat men verlangt of wil en daar moet iedereen mee leren omgaan.

Aangezien Kristien Van Essche verklaard heeft dat ze de coalitie, die een ruime meerderheid heeft, zal blijven steunen, heeft haar beslissing verder geen politieke gevolgen.”